tisdag 11 november 2008

Jag kan, jag vill.

Det finns saker jag kan och det jag inte kan ska jag lära mig!

Idag insåg jag att jag har/hade tappat viljan, motivationen med mitt nya sätt att leva. Det hade kommit smygande och jag har lurat in mig i "gamla" vanor.
Minnet av den sköna upplevelsen får oss att ta "drogen" igen för att få samma belöning.
Vi glömmer bort de "naturliga" sätten att få belöning, eftersom det är jobbigare och tar längre tid.

Det är som att trampa upp en genväg i en skog: ju oftare man går den nya stigen, desto lättare blir den att hitta. Samtidigt växer gamla stigar igen när de inte används längre, och till slut ser man dem inte alls.
Det kan kännas lite löjligt och banalt när människor kämpar mot cancer och dödsångest dagligen. Men det här är min motgång i livet, att hitta den rätta och naturliga stigen.

Men Hurra för mig - 7,2kg, ja okej inte idag på vägningsdagen utan sammanlagt. Det blir fler stavgångs promenader. Jag har beställt via bibblan Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi jag behöver mer förändring. Tack alla ni som pushar och ger beröm, det hjälper mig mer än någon annan bok!

Idag fick jag vara 3 barns mamma, helt okej, ganska mysigt faktiskt. Lillan har inte varit sig själv idag. Vet inte om det kan bero på kvällen övningar, eller en hosta som inte verkar ge sig.

Att stora syster har sytt i hakan kan bero på ett behov att tänja på gränser. Klättra efter vägar!?! För att slippa sjukhusbesök tog mamma fram en filt.

Jag uppehåll på blogga!?! Nja skulle inte tro det va? Jag ska göra mitt bästa på resande fot.
Kram V

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis! Vad duktig du har varit! Det är intressant det du skriver om belöning. KRAM