måndag 17 november 2008

Hemby

Älvsbyn, Norrbottenpärla med 9 048 inv (2005) och en yta på 1 713 kvadratkilometer. Jag tog mitt pick och pack 2 månader efter studenten och skulle prova på storstadlivet, jag ville vet hur det kändes att vara anonym. Man kunde komma hem utan att någon redan visste att jag hade handlat på Ica idag.
Pilutta mig, det är något magiskt med Älvsbyn. På ett bra och väldigt roligt sätt.

När jag flyttade hit till spånga skulle jag köpa den kända Spånga Mackan tror du inte att Pizza killen är han som jobbad på Älvsbyns Pizzeria i min ungdom. Både han och jag blev väldigt paff.

När jag började jobba i Norraängby visade sig att min arbetskamrat och jag hade gemensamma vänner från Älvsbyn. Jag hade hört talas om honom men med ett annat smeknamn, det tog 5månader innan det kom fram.

Min underbara Patricia har en farbror som är släkt med min farbror. Båda "in gift".

I lördags så träffade jag 3 tjejer ute från Älvsbyn. Eftersom det är en liten by så vet man vem alla är i ungefär samma ålder.

Idag hämtade vi biljetterna till tåget. Killen bakom kassan:
- Ååå Älvsbyn där har jag bott, kommer du där ifrån?
- Jo... ska dit på besök.
- Jag flyttade, jag tyckte det var för litet.
- Jag förstår...

Det är bara ett fåtal gånger min älskade hemby gör sig påmind. Mycket skojigt tycker jag. Idag har vi mest väntat på att tiden ska gå. För du är det dax att åka till Mormor, Morfar och Nina. Ni andra räknas inte... Vi ses i mitt vinterland.
Kram V

Inga kommentarer: