fredag 14 november 2008

Ga ga ga ga

Igår drog storasyster iväg med faster Åsa. Nu skulle hon åka tåg och ha en "tjej kväll" med faster. En lycklig 2åring med pepparkakor, ny väska och ett pussel kom hem. Nu hade hon sovit hos sin Åsa.

Jag är så glad att Lillan tycker om att gosa, kramas och få massage. Storasyster har aldrig gillat nått av det. Ibland och lite, men Lillan gillar det mycket. Det är deras behov som ska bli till fredställda inte mina. Det är lätt att vi vuxna vill ha kramar och pussar då vi "behöver/vill" det. Jag skulle aldrig tvinga min sambo att krama våra gäster som går. Då tvingar jag inte heller mina barn. Även om det är Mormor/Morfar.
Lillan bablar på som bara den. Det väser inte lika mycket utan mer ga ga ga. Varför hon lägger hon huvudet på sned? Hon har väll inga tix? Nej men vänta nu. Hon som sitter bakom kameran, hon lägger ju huvudet på sned. Det är ju jag.

Vågar knappt nämna det, men två nätter irad har barnen sovit hela natten. Jag var så utvilad när jag vaknade kl. 06.00 så jag gick upp och körde ett styrkepass på Tv:n.
Skada, Sjuk, överambiskös eller bara beroende utav dopmain!?! Ja något har hänt.

Flera forskare hävdar att vi kan påverka 70% av genernas sätt att uttrycka sig.

Några parallella exempel: Om du är född med en känslighet för hjärt-kärl-sjukdomar så kan du genom din livsstil utlösa dessa sjukdomar i sin värsta form. Men om du vet om riskerna och lever sunt (t ex mindre stress) kan du minimera riskerna att ta skada i kärl och hjärta. Ett annat exempel är åldersdiabetes (diabetes typ II), som är en välfärdssjukdom utlöst av felaktiga kostvanor. Om du vet att du har sjukdomen i släkten kan du skaffa dig kunskap om hur du bör leva för att undvika att utlösa sjukdomen, eller att leva ett bra liv fast du har den.

Det tålsa att tänka på. Jag väljer hur jag vill leva, vem jag vill vara. Det sägs att utav viktminskningen sitter 90% i hjärnan och 10% via munnen.

Mina tankar är mest upptagna utav resan till den lilla samhället i Norrbotten. Där bakas det mer än 1,5 miljoner brödkakor varje dygn och där olika mer eller mindre sällsynta och fridlysta arter trivs. Linnéa, sileshår, tätört, norna och guckusko. Jag talar naturligtvis om min hemby Älvsbyn.

Nu har 4cm vit snö lagt sig på mark och tak. Det ska bli spännande att resa med båda barnen själv.

Idag ska dottern ta hem en kompis och vi ska ha middags gäster, från Uppsala.
Kram på er! V

Inga kommentarer: