onsdag 5 november 2008

I´m back!

Vilken svacka det var igår.
Nu är det nya tag och pluss på sovkontot! Det en riktig fälla det där med sömnen. Min kloke bror och rådgivare (choklad Putte) påminde mig om dopaminets påverkan.

Dopaminet är en signalsubstans, belöningshormon kopplat till eufori och lustkänsla, hjärnans belöningssystem. Påverkar humöret så man blir glad, lugnande, smärtstillande, stimulerar motoriken, höjer koncentrationen och inlärningsförmågan, är aktivitetsstimulerande. Kopplas till mat- och kulturupplevelser samt lustupplevelser vid sex, aggressivitet mm.

Ni fattar kroppens egena knark!
När du äter godis och läsk så frigörs dopamin, endorfiner och ett hormon som heter grelin. Dopmin ger dig lustkänslor, endofriner gör att du mår bra medan hormonet grelin skapar ökat sötsug och hunger. Det är därför du gärna äter mer sötsaker än vad som är bra när du en gång har börjat småtugga godis.
Jag är/var alltså inte sjuk när jag smyg åt eller ljög om att jag inte hade ätit. Ja har en sådan underbar historia om hur jag kunde vara.

Jag och min kärlek var på vår 1:a semester. Vi stannar och tankar. Jag har varit godisuger heladagen, men jag vill ju inte visa hur jag kan vräka i mig. Jag går in på macken och beställer 2 kaffe och 3st "film rullar,punch rullar". Medan han går på toa trycker jag i mig en av tre. När han kommer ut från toan säger jag
- Här kärleken jag köpte en fika åt oss.
- Tack vad snällt säger han.
Ha ha nu kunde jag stå och äta i lugn och ro, och låtsat att jag kan oxå äta "normalt". För mitt djuriska signalsystem hade redan blivit lugnat.

Idag blev det en promenad som gav lika mycket dopamin som en 100g choklad eller 1st lyckopiller. Det bästa är att dopaminet stannar kvar när kroppen själv jobbar fram det och inte yttrefaktorer tillfredställer. I´m back!

Lillan skriker rakt ut när vi kommer in på förskolorna. En till socialråtta i familjen. Men vad hade jag trott.
Lillan är så skojig. Hon sitter och tittar en "Watcher" som jag brukar säga i yrkesrollen. Hon iaktar men vet vad hon vill och kan. Gör kanske inte så mycket väsen av sig, men har en inre styrka.
Hon morrar så där härligt när något barn kommer förnära. Hon är snart 7 månader och kan sätta sin 2,5-åriga syrra på plats.

Kram V

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken fin syskonbild! :) Kram