fredag 21 november 2008

Byggden

Fluxen, servichuset byggdes med moderna, ljusa och öppna lokaler. Lunch restaurang med den bästa maten. Bibliotek, frisör och spa behandlingar.
Det blev snabbt lång kö för att få en "bostad och plats" på fluxen. Det var där man ville bo och solflickorna jobba.

Idag har det fortfarande sin charm och någonstans inom mig så vill jag fortfarande hamna på ett sådant boende. Där stämningen verkar vara på topp, gubbarna kastar fräcka kommentarer och tanterna verkar helt ivriga. Men som över allt annars så har ekonmin tagit hårt på byggden. Restaurangen har tappat stinget, personalen arbetar hårt och allt verkar inte vara på topp.

2004 visar Älvsbyns ett underskott på -7 Mkr. Fluxen skulle ändras till delvis seniorboende, det vill säga mindre äldre som behövde hjälp, mindre personal, mindre utgift för kommunen.
Idag var vi där. Men jag kan säga att humöret var det inget fel på. Gamlingarna hade mycket att berätta. Här finns det bingo-, film-, och dragspel kvällar, oj oj vad trevligt de hade. Naturligtvis visste personalen vem jag var och mina bröder. De tyckte jag hade blivit stor.


1997 flyttade "Ullrikas klipp in" till fluxen. Där har jag gjort mig, svart, röd, brun. lila, rosa, ljus, lockig ja det mesta. Nu var det dotterns tur att fixa frillan. Men hon höll bara på att somna!?!
Hallå, det tar ju för f-n minst 30 varje kväll att somna?



Ett par rejäla tjocka vantar, pussel och målarfärg blev fynden idag.

Idag har varit runt - 10grader.
Vi ses. /V

Inga kommentarer: