onsdag 29 oktober 2008

Fotomodell


Hemma fotografen gjorde det igen...

Igår åktejag och min granne och vän Annelie till möjligheternas värd. Det skulle ta 4 timmar för oss 5 tjejer att bli fotomodeller.

Det blev en oändlig väntan mellan de olika mommenten. Sminket gick på max 5min per person, det blev sotade ögon en ett grymt lager med puder och underlagskräm. Läpparna putade av tygden läppglans, men shit vad snygga vi var.

När det var dax att ta foton så fick en och en tydliga "poser" med olika bakgrunder. Det handlade om att vara inne 3-5min och ta olika kort. Vi hade 3 klädbyten med olika acesoarer. Sedan var det väntan igen...

Nu gick vi in i ett rum där fick en person i taget titta på sida bilder på datorn. Nu skulle man välja ut vilka bilder. Fotomodellen som försökte sälja på oss bilder använde fula knep som.
- Nu tjejer måste ni hjälpa Veronica att välja ut bilder. (Grupp trycket)
- Ååå den var snygg, wow vilka bilder osv.
Nu till det svindlande priset, sätt dig ner. 380kr för 1 bild, som du får bränt på en cd-skiva. 10 bilder pluss en för 1100kr.(en gratis om du har skrivit ner en lång lista på alla du känner och deras telefon nr)

En jätte rolig grej att provapå. Möjlighet att sitta och snacka. Men det är nog den enda och första gången jag har "tjänat" på att ha en smidighet som ett kylskåp. Nej jag köpte inte en enda bild. Det fanns flera bra bilder, men jag blev så jävla anti hur deras koncept funkar.

Användningen utav den svaga mänskliga faktorn. Man blir nöjd över att man ser så bra ut på bilderna. Använder grupptrycket så det är svårt att säga nej. Man kan betala lite nu och ta resten på faktura. Priserna är uträknade så man hamnar på flera tusenlappar.
Det blev en stark rektion från fotomodellen när jag sa nej. Men jag stod på mig.
Jag kommer säker göra något liknande i framtiden. Men just nu sparar jag alla mina pengar till vår "30års fest" New York i april.

Sedan drog vi till resturangen Fridays det var hela höjdpunkten. Jag och ett gäng fjortisar. För första gången var jag äldst, en härlig upplevelse. Idag blir det lek för hela slanten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så tjusig! Tack för erbjudandet om shopping, men det finns faktiskt i stan så det är lugnt :) Kram på dig