fredag 17 oktober 2008

Clown Familjen

Det bästa som finns är när mamma gömmer sig bakom händerna och tittar fram. Man kan bara dö av skratt om du frågar Lillan. Egentligen är mamma den roligaste som finns. Bara att hon tittar på mig skrattar jag så att jag nästan ramlar om kull.

Syrran hon drar sina avancerade skämt;

- Mamma 0 år? Neeeej, ha ha ha
- Lillan 29 år? Neeeej, Ha ha ha ha
- Pappa 2år? Neeeeej, ha haha
- Jag 29 år? Neeej hahaha

- Hej mamma! ( säger hon till lillasyster ) neeeej, ha ha
- Hej syrran! ( säger hon till mig ) ha haha

Ni fattar, vi håller på att pinka på oss av skratt här hemma. Att man har hört dessa skämt tio miljoner gånger är inte något vi bryr oss om.

Jag vet inte om ni som jag har uppmärksamma att det pågår en förändring i skola/förskola om genusperspektivet. Ja det har ju på gott väldigt länge.

Det har talats om att det har inte finns flickor som hjältar i sagor. Vi har Pippi (som min dotter avgudar och tvingar sin lillasyster delta i) och Ronja men det finns inte så många fler.
Nu har det kommit ett flertal barnprogram.
Vissa tjejer är tuffa och löser dektetiv fall, använder karate osv, det hela går till överdrift. Jag gillar att det har uppmärksammat. Men vad är vi ute efter?

Det är lätt att vi säger till en kille;
- Vilken tuff tröja.

Till en tjej;
- Åå vilken gullig, söt vacker tröja.

Själv har jag en dotter som älskar bilar, knep och knåp.
Jag träffade en pappa på öppnaförskolan som var läkare. Vi talade om detta ämne. Han hävdade bestämt att det är hormonellt. Jag håller med honom till viss del.



Nu ska jag äta lunch. Ser fram emot att Västeråsbruden kommer i eftermiddag.
Kram V

2 kommentarer:

Peter sa...

Heja Pippi! Jag tror inte att det är hormonellt eller genetiskt i någon avgörande betydelse. Däremot är vi ju hela tiden så totalt omgivna av bilder och intryck som förstärker könsrollerna från vårt första andetag. Självklart påverkas vi av en sådan massiv påverkan, det går inte att undvika. Men jag tror att både föräldrar, förskolan och skolan på olika sätt kan medverka till en lite mer balanserad indelning i roller. Det senaste åren tycker jag att det snarare gått åt motsatt håll. Killarna leker krig och klär sig krigiskt mer nu än tidigare. Och tjejerna å sin sida är prinsessor och gullegulliga. Eller vad säger du som barnproffs? Kram /Peter

Veronica sa...

Det är omöjligt att köpa en leksak eller kläder utan att hamnat i tuff eller chockrosa valet.
Det står till och med pojk eller flick på kvittot när du har köpt ett par strumpbyxor. Jag håller med om att det har blivit värre när vi ska göra val som konsumenter.

Jag drömmer och hoppas att alla skulle inse att, generellt sett finns det större psykologiska och genetiska olikheter mellan individer av samma kön än den som utgör den genomsnittliga skillnaden mellan män och kvinnor.

Hur är det där på andra sidan?
Kram kram/ Veronica