onsdag 4 mars 2009

Lika fast olika.

Lillan är mer vild än tam. Hon gör som syrran, gömmer sig och leker tittut om dagarna. Hon knorrar mycket på nätterna, drömmer antar jag. Jag har slutat ta upp henne. När jag har tagit upp henne blir hon helt galen, skriker och kastar sig bakåt, hon vill sova. Jag skulle nog också bli helt galen om någon lyfte upp mig på natten och bollade med mig.


Storasyster fortsätter med att vilja höra allt minst 2ggr. Stackars barn hon stammar och språket jobbar för fullt. Själv behöver jag höra och öva på min Engelska förtielva gånger får att det ska sitta. Det är kanske inte så konstigt att hon vill höra allt man säger flera gånger. Det är nästan lite synd om henne, det kan vara bra att ha förståelsen i alla fall.

Idag kommer Susanna på besök. Henne mötte jag i föräldragruppen för Storasyster. Jag gillar Susanna, vi är så olika man kan bli, fast lika ändå. Hon helt främande för barn och barn är inte det bästa hon vet. Jag gillar den stilen, att våga stå för att man kanske inte tycker barn är det bästa som finns. Att vara små barnsförälder är tufft och kanske inte allas "dröm". Susanna är en underbar mamma och skulle kunna dö för sina barn.
För mig som älskar barn/uppfostran/utveckling/personkemi/psykologi tycker Susanna är spännande. Hon ger mig en bild och erfarenhet hur man kan tycka och uppleva livet på andra sätt.


Det snurrar en mail/utmaning om att hitta på olika ord på sin bokstav. Jag antog utmaningen från värdens bästa Hena, brorsdotter:

Kram V


1. Vad heter du?: Veronica.


2Ett ord på fyra bokstäver: Vara.


3 Flicknamn: Viktoria.


4Pojknamn: Viktor


5. Yrke: Vetrinär


6. Färg: Violett.


7. Klädesplagg: Väst


8. Mat: Varmkorv


9. Sak i badrummet: Vatten


10. Plats/stad: Vilhelmina


11. En orsak att vara sen: Värmeslag


12. Något man skriker: Vänta!


13. Film: Vinterviken


14. Något man dricker: Vischyvatten


15. Band: Veronica Maggio


16. Djur: vildsvin


17. Gatunamn: Vetegatan


18. Bil: Volvo.


19. Sång: Vildhallon

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tittut.
Det är jobbigt för storasyster att stamma, hon har många ord i sitt huvud och det tar ett tag innan hon har sorterat rätt. Helt normalt/Ihléne

Anonym sa...

Det känns tryggt att andra också tycker det är "normalt".