måndag 23 mars 2009

Första barnbarnet skriver teoriprov

Varje gång jag öppnar mailen ökar pulsen och jag hoppas på att Engelska resultatet ska finnas där. Men jag får nog ge det minst en vecka till. Det har ju inte ens gått 3 arbetsdagar sedan provet.
Idag var det någon mer som var nervös, ett vrak och med en hög vilopuls. Familjens första barnbarn, Helena skulle skriva teoriprovet. Det är något extra när första barnet gör något, det går liksom inte komma ifrån. Se på mig, det tredje och en sladdis, jag fick alltid komentaren;
- Ja Veronica har du oxå blivit så stor nu. Eller;
- Ja tänk att du också växer. Jag menar hallå? Skulle man stanna i växten för att man är minst?
Eller den klasiska:
- Jag mins hur liten du var... och människan sitter och babblar om sina gammla minnen.

Okej tillbaka till Helena, jag hade aldrig tvivlat men tydligen hon. Men naturligtvis fixade hon provet! Grattis Ena som vi kallar henne.

Lillan är en socialråtta. Hon har ett kropp språk som ingen kan ta misste på. Hon blinkar, flörtar, skrattar, gör sig blyg, ser fundersam ut, blir arg och gör sig söt. Idag gick hon från famn till famn på öpnna förskolan. Man skulle kunna tro att hon aldrig får någon uppmärksamhet här hemma, hon spelar redan på dom sociala strängarna/spelen som finns runt omkring oss.

Det är dax att krypa till korset när det gäller vikten. Jag har inte varit på vägning på 4veckor. Jag har blundat och släppt många gränser. Antalet mackor med smör har ökat. Mellanmålen har blivit fika i sället för nyttiga mellanmål. Godis 3 dagar i veckan i sället för 1. När jag har suttit där och fikat så har jag liksom hört en mullrande röst:
- Varför? Vad gör du? Du är ju inte ens sugen?
En lite mildare och ljusare röst svara:
- Men vadå? jag äter väl om jag vill? Man måste väl kunna unna sig?
Den mörka rösten svarar:
- Vad blundar du för? Det kommer straffa sig, du vill inte göra det här!
Den ljusa rösten:
- Det är lungt det är ingen vägning i veckan, det ordnar sig och föresten så är kakan ändå slut nu, så det så!

Japp ni fattar, men på torsdag finns det ingen återvändo, då är det dax att se sanningen i vitögat
Kram V

1 kommentar:

Unknown sa...

I'm curious to find out what blog system you have been working with? I'm experiencing some minor security issues with my latest site and I would like to find something more secure. Do you have any suggestions? Check out my web site;
Teoriprov