torsdag 26 mars 2009

Barn aga i luften.

Lillan är glad och babblar konstant. Det bästa är att handen är alltid med och används ofta som telefon.

WOW vilken dag. Det började med ett härligt färgbad och vidare till parken och titta på lammen. Helatiden hade vi vår favorit Åsa med oss. Hon förgyller våran vardag och som förälder är det en trygghet att se hur sina barn tyrsig/avgudar/älskar en annan vuxen/släkting.
Jag hade liksom tänkt mig att min 3åring skulle vara harmoniskt, tilllags, nöjd, positiv och hjälpsam nu när vi hade haft en sådan mysig och trevlig förmiddag. Men jag fick träffa det dära monstret som verkar bo i henne. Jag skulle vilja träffa monstret öga mot öga och be henne lämna min dotter ifred.
Jag går förbi hallen och ser hur hon står och petar in nycklar i elkontakten
- NEJ!!!! skriker jag till, det är jätte farligt. Urs du får absolut inte göra sådär. Man kan skada sig jätte mycket.
- Nehää jag tänker göra så.
- Nej det får du inte!
- Joho! Hon går till utaget och petar.
- Nej, absolut inte, jag tar tag i henne fysikst och flyttar på henne.
Detta upprepar sig ett antal gånger. Hon skrattar mig i ansiktet och jag börjar bli maktlös, känner at jag är på djupt vatten, men i min deperation börjar jag babbla om att hon kan dö om hon petar in saker i kontakten. Jag lämnar ämnet och inser att det är ingen ide att prata mer, det enda som gäller är handling.
Hon springer in i köket och ger sig på Lilla syster i stället, busar och skrattar men det märks tydligt hur hon tittar på mig och testar, natruligtvis blir det för hårt och till slut gråter Lillan.
- Nej vet du vad nu tycker jag att du går in på ditt rum och kommer ut när du vill vara med oss!
Hon går glatt in på sitt rum.
Hon kommer ut och ser glad ut. Hin står och titta på mig, sparkar på en leksak. Hon grimaskerar och spottar på golvet. Hon tittar på mig och förväntar en rektion.
- Men du!?! Vad åller du på med? Du bara bråkar med mig.
- jahaaaa, jag spotta.
- Men gör inte det tack!
- Joho! Hon spottar igen på golvet.
Nu jävlar kommer hon få stryk, barn agan ligger i luften och jag håller på att koka av ilska. Jävla skit unge. Mitt bättre jag skrattar och tar ner mig på jorden.
- Vill du att jag ska bli arg?
- Ja vill jag det.
- Men jag vägrar bli arg, du vet att man inte får spotta på golvet.
- Jag göra det, hon lägger en till loska.
Jag lyfter upp henne ställer henne i badkaret (och slår på kallt vatten, nej okej jag hade kanske hade velat göra det men där går min gräns, men hon fick det hon ville ha i alla fall) Jag säger men en arg och kort ton :
- Här kan du spotta hur mycket du vill!

Hon gråter och skriker, Jag är i köket och slipper höra. Hon kan gråta hur mycket hon vill. Efter några minuter kommer hon, vi kramas och allt är glömt.
Puhu, man kan bli helt slut för mindre. I kväll var det vägning pluss 100g ha ha ha jag är sååååå nöjd och blev motiverad. Jag fick en lyckokick och tokshoppade på kvälls kvisten, vår jacka, baddräckt till storasyster och annat behövliga prylar. I morgon blir det nya utmaningar, det är inte bara dottern som utvecklas även jag får alla mina värderingar/tankar ifrågasatta. Krävande och nyttigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej ! gulliga bilder du lägger upp , puss hälsa alla !

Anonym sa...

Jobbig dag men det är härligt att höra att mina barnbarn beter sig helt normalt. Puss och kram på er från mormor