söndag 22 mars 2009

Här och Nu

Helgen har varit toppen för oss, som för er hoppas jag.

Jag kan med glädje och spänning avslöja att sedan en tid tillbaka har en "besöks lista" registrerat er besökare, ni nu som känner er utpekade och trodde att ni läste i "smyg" ni kan vara lugn, jag vet inte vilka som är här utan endast antalet, ni kan fortsätta och "smyg läsa". 40st läsare per dag, inte illat pinkat med tanke på att bloggen uppstod framför allt för barnens Mormor och andra släkingar som skulle kunna följa barnens utveckling från de norrländska skogarna. Sedan får ni alla mina tankar/värderingar på köpet.

Som andra gångs förälder är alla utvecklings faser en aha upplevelse, fyllda med glädje och harmoni. Men spänningen finns liksom inte där, jag vet att Lillan kommer lära sig gå . Jag vet även vad det innebär med ett barn som går och tar sig över allt. Jag har aldrig haft en längtan till att Lillan ska börja gå, jag är riktigt stolt och nöjd över att hon aldrig kröp.

Men nu är vi där, hon går och går och går och går. Jag känner på mig att syskonrelationen kommer ta stryk. Nu gäller det att låta alla ta plats och respektera om man behöver ha egentid och sina saker ifred.

Lillan äter eller vräker, hon har inget "maga how" som man säger på Pitemålet. Hon har inget stopp, det kan ha att göra med att hon "springer" runt och gör av med mer energi. Pitemålet, ja det gäller väll att börja träna för det blir en resa upp i sommar. Jag gillar verkligen att lyssna på pitemålet, jag har alltid gjort det och kommer nog alltid göra det. Här har ni att övapå och se om ni har en chans. Vid första anblicken tyckte jag det var ett annat språk, när jag läste blev jag gladd överaskad, jag försod allt och det kändes som hemma...


Ett textexempel på bonschka:
(stavningen kan variera mellan orter)
I waal så weldans troyt bortte hejn vä att i nöges färlese fram å dellbax milla pijtstan å Älvfsbojn som na vedagock uppe ine gren bara för å hemt freugan ät jobbe. Idjenteligen sku i ha flötte dell Twerán ell Sijkforsn så he waal nermre. Då kanske i löckes vä å spåra nager kraon opa soppa inne längda.


Jag blir så väldigt trött på det här med att jag måste färdas fram och tillbaka mellan Pite-stad och Älvsbyn som nån sorts hackspett uppe i granarna bara för att hämta min min fru efter jobbet. Egentligen skulle man ha flyttat till Tvärån eller Sikfors (Två byar mellan orterna) så det blir närmre. Då kanske man lyckas med att spara några kronor på soppan (slang för bensin) längre sikt.




Jag kom på en knep, ett vettig och nyttigt knep. Jag slog på damsugaren och kunde vara i min egna värd. Jag har nog aldrig damsugit så noga som i kväll, varje litet hörn och list fick sig en omgång. Det här ska jag använda mig utav fler gånger, fast oftast finns inte ens energin till att ta fram damsugaren, då är det enklare att vara med och leka.
Det är mycket rollekar och teater här hemma. Olika sagor spelas upp, dock i förkortad version men det vikigaste är med. I går fick jag en utskällning för att jag var ett för läskigt troll i bockarna bruse. Jag menar när man har varit troll 25 gånger, man vill ju utvecklas, prova nått nytt!?! Men inte det...
- Mamma, inte prata så där. Jag rädd då. Du vara troll, prata så här, hon pratar i normal ton.

- Jaha, okej. Jag ska inte skräma dig.

Veckan ser fantastisk ut! Store bror Magnus, han som stod utanför discon och väntade. Skällde på mamma för att jag fick fira midsommar på Havsbadet. Magnus som lärde mig hur man hantarar barnsituationer, olyckor och bråk. Han bjöd allt hem mig och uppskattade mig. Fan man skulle ha haft en syrra på 13 år som älskar barn och passar dom mer än gärna, det inser jag nu. Fast nu har jag ju hans barn som passar mina.
Magnus ska på en jobb interjuv för FN här i Stockholm så naturligtvis vill han titta till Lillsyrran.
Barnens faster kommer en dag, Erika och jag med barnen ska träffas på fredag. Mycket skoj helt enkelt.
Kram V

Inga kommentarer: