tisdag 27 januari 2009

Färgbad

Holly macarony vad trött jag var idag. Lite sömn och kroppen var helt mör efter gårdagens träning. Tanken gick liksom i slowmotion, jag hörde i eko. Men efter en frulle,(till alla norrläningar:frulle är slang för frukost ha ha ha)så fanns det hopp om livet. Man ligger i en riskson som heter duga. Inte nog med att jag kämpar med mitt tålamod när jag är trött, man kan ju både bli, fet, ful, sjuk och deprimerad av för lite sömn.
Människor som sover för lite eller har sömnproblem drabbas i större utsträckning av depression, övervikt och har en sämre förmåga att kontrollera sitt blodsocker.
- Störd sömn är väldigt ofta en orsak till depression, säger Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi vid Karolinska institutet i Solna.


Men det gäller väl att hitta en balans!?! Att sova varje chans man får, och fastna i ett negativt tankemönster "vad trött jag är" hjälper mig inte att orka med vardagen.
Nej, jag tror att det gäller att kunna se de små glimtarna, tänka positivt och tvinga sig leva. För mig är det här en period i mitt liv, (för mina tjejer kommer aldrig bli tonåringar och gå ut, dom ska va hemma med mamma,)vissa dagar går bättre än andra. Ibland lämnar jag bort mina "sömn problem", barnen och tar igen mig. Det gäller att veta hur jag ska lösa problemet och inte fastna i problemet, eller?

Morbror Patrik, "Negebolls Putte" ( Till er "nya" bloggläsare, Putte har det hemliga receptet på de grymma negerbollarna, se tidigare inlägg, ja okejdå chokladbollar som det nu heter) kom förbi igår och förgyllde eftermiddagen för oss alla. Lillan badade i färg, hon njöt i fulla drag. Storasyster lite mer försiktig men njöt inte mindre för det. Det var tur att inte Pappa var hemma, han skulle ha fått "dåndimpen", ett lättare hjärtsvikt, med tanke på hans städmani.

Lillan vägrar krypa, men går det gör hon mer än gärna!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh , va kul de såg ut med färgen ;D Kan hon redan gå , klara ? :)

Veronica sa...

Nja, hon tror att hon kan gå, när hon håller i sig,men hon har inte lärt sig att resa sig upp, det är jag tacksam över. För skulle hon kunna resa sig upp skulle hon säkert bara traska iväg.
Färgen var mycket uppskattad!

Anonym sa...

Hej sockerböna, allt väl? Kul att du kika in o lämna kommentar, hihi så du e nervös över torsdagens vägning.. =) De e ja med, varenda ons! Men de går ju ganska bra för mig, snart 12kg, kan inte riktigt fatta de bara..? Va kör du för metod då??
Ja har som mål 5,3kg till, de finns dem som har åsikter om de, men de skiter ja i, jag vet va ja vill väga o hur ja ser ut då, o då e jag nöjd!!
Jag drömde förresten om dig inatt, jag drömde att ja kom o hälsa på dej Moa!! Hahahahaaa.. Men du bodde inte alls långt borta då, o de var sååå kul, o vi surrade o surrade o surrade, haha!
Krams från mejj!

Veronica sa...

Jag var och hälsade på... via bloggen när du minst anar är jag där! He he Kram V

Anonym sa...

Haha, sådär ser ju jag ut när jag målar.. Lika barn leka bäst!