fredag 30 januari 2009

Jesper Juul

För ca 9år sedan stötte jag på Jesper Juul via mitt yrke. Då hade han nyligen komit ut med boken "ditt kompetenta barn". De flesta känner igen honom via utrycket "curling föräldrar". För mig är Juul en Guru, en pedagogisk Guru både som förälder och pedagog. Han står inte för någon metod eller pedagogik. Han säger att varje enskilt fall är unikt. Kanke det är just därför jag gillar honom. Varje barn och vuxen är unik i sig.
Han sätter ord på det jag möter i min vardag. Mötet av konflikter med barn och vuxna.
Det är lätt att vi målar upp en fasad. Allt är bra, vi mår så bra. Mina barn och jag har det så bra. Vi talar nästan i falsett för att vi vågar knapt gå ner i varv och känna efter för då kan allt avslöjas.

Idag var det kris vid påklädning. Att både storasyster jag hade varit vaken sedan 04.45 hade en stor betydelse. Jag höjde rösten och drog lite extra i henne.
- Jag orkar inte jag e så trött, tjaffsa inte nu. Det blir bara jobbigt för oss båda. Jag vill inte bråka, vi kan väl hjälpas åt säger jag desperat.
Jag struntar i henne, jag bara lämnar henne och klär på Lillan,("välj dina stride säger Juul").
Nu var hon redo, nu kan vi samarbeta. Jag vill ge henne en kram.
- Förlåt, jag är trött.
- Så mamma, hon klappar mig på kinden, det bra nu?
- Ja det är bra nu.


Det är aldrig fel att visa äkta känslor, menar Juul. Inte ens att sätta sig på golvet och skrika när man kommer hem fullständigt slutkörd efter en helvetesdag på jobbet och inser att partnern är på ett viktigt möte, inte hemma och lagar middag som man hade räknat med.
– Barn förstår mänskliga känslor och uttryck. Man ska inte vara rädd för att visa dem. Det är mycket värre att gå runt och spela perfekt förälder.

Jesper Juul tycker att det borde skrivas in i FN:s barnkonvention att alla barn har rätt att få vara tillsammans med vuxna som inte utger sig för att vara övermänniskor.

Lillan övar på att prata. Så hon kan berätta vad hon vill. Banne henne om hon börjar tjata på mig. Då kommer inte tomten i år.

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh! vad roligt snart kan klara också prata hihi :) saknar er pusspuss !

Veronica sa...

Kul att du är här och skriver! Gissa om vi saknar dig! Men det rycktas om att du har tänkt besöka huvudstaden snart på egenhand.
Kram V

Anonym sa...

Tackar :) Vad hittar ni på ihelgen ? Vilka söta barn ni har !! Kram