tisdag 6 januari 2009

Städning

Nu har jag fått lite kraft och ork att röja upp här i rövarekulan. Det går sakta men säkert. När jag har städat ett ställe så har någon annan röjt ner nya saker. Men vad gör det?
Kvinnor har oftare deprestoiner än män. Nu finns det en förklaring till varför det är så. Enligt en doktorsavhandling av sociologen Katarina Boye finns det en klar kopling till hushållsarbetet. Kvinnor gör i snitt tre gånger mer hushållsarbete än män - trots att båda jobbar heltid.
Det verkar som en riktig "kvinno fälla", har inte den egna idividen ett ansvar att be om hjälp, eller släppa kontrollen och låta den andre vara delaktig. Inte lätt men en viktig uppgift i ett förhållande.

Själv blev jag helt upprörd när min sambo tyckte att vi skulle städa då vi fick barnvakt.
- Aldrig i livet tänker jag städa det första jag gör när jag äntligen kan leva. (Han har ett mycket större behov utav ordning än jag.) Med rykande öron och eldig blick drog jag iväg.

Nu har jag fått mitt behov och nu ska han/vi få vår ordning. Han ligger forfarande och verkar inte bli bättre. Idag tycker jag riktigt synd om honom. Nu har det gått 2 veckor. Det börjar ta på krafterna, min riddare börjar vekna.

Inga kommentarer: