fredag 17 april 2009

Pottan is back!


Det är inte bara Lillan i familjen som växer, Storasyster är mycket nöjd över att nattblöjan är ett minne blott. Hon kämpar med att prova "nr 2" på pottan och det lyckades häromdagen. Hon och halva sveriges barn har problem med hårda magar. Jag tror jag vet lösningen i allafall för oss. Vi är mycket matmedvetna, dvs vi ger inte barnen ljustbröd med tanke på sockerhalten och näringsinnehåll. Dagens barn äter bla. bröd med fibrer vilket är bra. Fibrer suger åt sig onödiga prylar och rensar systemet. Jätte bra!, men det innebär att man måste medvetet dricka mer vatten, annars blir det stopp i systemet. Jag tror att det kan vara en stor anledning till stopp. Sedan är alla magar olika, reagerar och tål olika mycket av allt.

Vi har även fått veta att Storasyster ska börja på storbarnsavdelning efter sommaren. Jag tycker det känns bra, hon behöver nya utmaningar och slippa se/ta hand om Lillasyster på dagarna. Men naturligtvis känns det läskigt med nya fröknar, för man vill ju alltid att sitt barn ska ha det bästa!
Lillan har haft svårt att komma till ro, igår var hon övertrött. Om ni som jag också har varit övertrötta kanske ni har kännt hur det pirrar i benen och kroppen. Det gör nästan ont och man vet inte om man ska springa, skratta, gråta eller sparkas. Det är massor av energi som liksom håller på att explodera. I alla fall så tog jag upp Lillan och körde min skakteknik som alltid funkar på alla barn, man tar tar i muskeln och skakar den snabbt detta upplöser pirrer i kroppen och sömnen kommer direkt. Detta är en anledning till att många barn tycker om att man buffar/klappar rumpan när dom ska sova.

Idag la jag ner Lillan efter maten. Hon skrek och grät och jag gick dit. När jag kom fram till sängen tittade hon på mig och säger:

- Dä! Dä Dä och klappar sig självpå rumpan.

Jaha då fick man klappa rumpan och skaka, sömnen kom direkt. 1år och veta vad man behöver det en bra början.

Kram V

Inga kommentarer: