måndag 13 april 2009

Påskgodis!

Visste ni att Påskhelgen är den helgen då de flesta går upp mest i vikt och alla "mat" löften bryts. Jag har inset att det var inte snön, skidor och ledighet som jag såg fram emot när påsken kom. Det var allt godis som fanns på påsken som jag såg fram emot. Det är liksom okej att vräka i sig, det fanns över allt och jag kunde släppa alla spärrar.
Priserna sänks på det mesta godiset och helt plötsligt gör man en "vinst" när man köper, så då kan man alltid köpa lite extra!?!
Jag menar man måste ju ha hemma lite godis för att kunna bjuda på om någon kommer på besök, ingen kommer men skålen är ändå tom innan påsken är slut. Vi äter flera dagar i sträck, flera dagar än julen. Jag som är sockerknarkare behöver 2-3 dagar för att trappa ner, göra en avgiftning. Men det är det värt! Hallå man lever och lär, det gäller att ha en balans eller? Att lära sina begränsningar och kropp.

Barn i förorterna blir allt tjockare, personalen på öppnaföskolan i Tensta har ofta föräldrar som ger sina barn chips, godis och bullar för att det är billigare än mat.
Barn i Stockholms fattigare förorter blir allt tjockare och allra värst drabbade är pojkar i Skärholmen och Rinkeby-Tensta. Klyftorna mellan fattiga och rika områden ökar när det kommer till barns hälsa, det visar uppgifter från Barnhälsovården. I de mer välmående områdena har övervikten stannat av bland barn och unga medan barn i socialt utsatta områden blir allt fetare. Och detta visar sig även bland mycket små barn. I Skärholmen är till exempel en av fem fyraåringar överviktiga eller till och med feta.

De flesta vuxna fyllerut barnes påskägg med leksaker, trosor och strupor. Det är toppen för oss föräldrar oxå.
Barnen har haft en toppen påsk. Många att leka med, olika utflykter, fiskdam, parklek, bakat, pysslat, sovit hos farmor/farfar och naturligt vis bråkat.
Jag är stolt över min egen påsk, jag har ätit det jag har velat, dragit ner på det mesta för att jag har velat, har smusslat en del men inget som jag skäms över. Jag är riktigt nöjd även om det skulle vara pluss på vågen, för mig är det en vinst. Ett betende förändring helt enkelt.

Nu börjar vardagen igen! Kram V

Inga kommentarer: