tisdag 7 april 2009

Eko eller?



Storhandling kan knäcka vem som helst. Lillan var helt slut och även jag. När jag stod där på coop och höll i min vanliga påse kravmärkta morötter insåg jag att dessa krav odlade morötter kom från Holland. Brevid fans det ej kravmärkta morötter men från Sverige. Jag köper oftast kravmärkta produkter. Vilka skulle jag köpa nu?
Kravmärkta dvs mindre besprutade och jorden är "naturlig". Men hur mycket skit har inte dessa morötter släppt ut på resan till Sverige? Eller har morötterna knatat in själva på Coop från Holland?
Vilka gör "minst" skada för miljön? Nej släng er i väggen kravmärkta morötter från Holland, det lönar sig med närproducerat. Dom smakade riktigt bra och jag är för närproducerat! När det finns mat/grönsaker här från sverige. Varför ska jag som konsumet kunna välja från ett annat land? Slöseri med pengar och miljö.

Idag är storasyster borta fram till kl. 18.00. Det innebär att jag är så gott som barnfri. Vi kan prata normalt vid middagsbordet, dvs vi behöver inte tala i gåtor, tungor eller på Engelska för att storasyster inte ska förstå endel av inforamtionen.
Man behöver inte heller vänta på sin tur att få berätta något vilket oftast innebär aldrig. Det slutar oftast med att när vi lägger oss för natten, då kommer jag på det skulle ha berättat och det låter mer:
- ja just det ja, Lillan har fått plats hon börjar den 9 september.
- Okej, vad bra!
- Vi tar det i morgon jag är så trött, godnatt.
- jag också godnatt.

Hur gjorde man förr när mobilen inte fanns? Jag tror nog att hälften av vår relationstid är via telefonen, för att inte tala om att han får betalt att prata med mig. Nu när det är ljusare ute och barnen har mer att leka och göra så får även vi vuxna mer tid till varandra, det blir en god cirkel.
Men som sagt Lillan har fått förskoleplats på samma avd som Storasyster om hon ev går kvar. Hennes avd ska nämligen bli en syskonavdelning. Det finns 2platser på storbarns avd och de barn som behöver "mest" utv får dessa platser, det återstår att se.

Idag betalar vi biljetterna till Thailand, vi ska åka med/till Uppsala vännerna. Dom är alltid i Thailand 6-7veckor och nu tänkte vi passa på. Det ska bli spännande, roligt och härligt. Om vädret är bra återstår att se, vi har blivit "lovad, bra svensksommar" fuktigare men inte allt för mycket regn!?! Nåja, vi är inte ute efter att ligga och pressa i solstolar, om man nu kan det med 2 barn. Vi är ute efter semeste roch det kam man ju få vart man än är, det blir vad man gör det till. Eller?


Tulpanen är på väg.
Kram V

3 kommentarer:

Peter sa...

Väl resonerat om ekomat kontra långa transporter. Jag är fanatisk när det gäller ekologisk mat, men om den transporterats runt halv jorden eller åtminstone Europa och det finns närproducerat som alternativ så väljer jag nog det närproducerade trots allt. Det borde ingå i kraven på krav-käk att det inte ska ha transporterats mer än maximal sträcka. Ha det bra!

Ylva sa...

Jag håller med om att närodlat måste vara bättre...
Thailand, härligt och en resa till Helsinki på tu man hand. låter ju toppen. Ha det så musigt!
Kram Ylvisen (åker imorgon till Idvattnet:-)

Anonym sa...

Härligt med Thailandresa. För höra mer om den senare.
Vad härligt med blommorna som kommer upp. Spännande se färgen på tulpanen. Kram Mamma