fredag 13 februari 2009

Vidskeplig?

Har du Paraskavedekatriafobi? Fobi för fredagen den 13 kallas specifikt för Paraskavedekatriafobi.

Vidskeplig eller inte, men antalet utryckningar för brandkår och räddningstjänst ökar just fredagen den 13. - En vanlig fredag inträffar det i snitt 240 olyckor och fredagen den 13 i snitt 257, berättar Jörgen Granefelt, statistiker på Räddningsverket.
statistiken bygger på de senaste 16 fredagen den 13 och egentligen är för få observationer för att säga något säkert. - Men vad som är säkert är att utryckningar som visar sig vara falsklarm ökar.

Fredagen den 13 betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag, en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt. Talet 13 betraktas som ett magiskt tal inom folktro och magi. Rädslan för talet 13 går tillbaka till tiden före kristendomen; antika trolldomsböcker visar att talet användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter

Här hemma pågår det också magi.Ni som har varit observanta kanske har sett att Lillan har lockigt hår ibland och rakt hår ibland. Nej jag har inte blandat ihop henne med grannens unge, inte heller har jag tagit fram locktången. Vid vatten kontakt kommer dessa lockar fram och håller i sig någon dag innan det lägger sig. Hon är familjen levade snuttefilt. Jag kan bara hålla med Storasyster:
- Jag älska Lillan, mmmmm mamma hon e så mjuk.


Storasyster ska på Kalas på Lördag. Det pirras i kroppen, det ska fixas kalasfrisyr, kalaskläder och en present. Vem kommer dit? Naturligtvis älskar Storasyster bara sin Tilda, födelsedagsbarnet. Det är väldigt svårt att älska det okända.
- Tilda är fin mamma, jag älska Tilda. Jag älska inte Denise.
Storasyster har upptäckt att vissa går man bättre ihop med än andra. Utan värdering eller negativitet, det bara är så.

Kram V

3 kommentarer:

Anonym sa...

En levande snuttefilt - inte illa i inventarielistan och så himla sööööööt. Victors hår var likadant när han var bebis krulligt efter badet, sen la det sig tillrätta efter ett tag. Min krulliga snuttefilt blir 16 år snart men otroligt nog accepterar han att jag fortfarnade snuttar på honom ibland.

Anonym sa...

Har en massa vidskepligt fuffens för mig, men det är nog en hjärngrej:-)

Ville bara tala om att jag kör en liten Valentine-tävling för att tacka för uppmuntrande ord och skratt, och du borde definitivt vara med, Veronica!

Anonym sa...

självklart e bilden ok :)
Tack för att ni kom det var jätte trevligt kramar