onsdag 18 februari 2009

Kulturkrock?


I kväll blir det lasange och barnens faster kommer på besök. Första gången jag mötte Faster, Åsa var hon ett levande exempel på en storstads tjej.

Jag 20år hon 18år, jag var förundrad hur hon kunde prata så snabbt, ljust och mycket. Snygg, smal och modemedveten. Hon sa puss till sina kompisar och dom kramades när dom träffades och skildes åt?
För mig var det helt nytt. Exemplarisk norrläning som jag var, tystlåten, lugn och iakttagande Jag åkte raggen, vi kramades om man blev rädd, ledsen eller glad. Men det fanns inte där i vardagen. Mode? Jag tvingade mamma köpa ett par Levis jeans en gång med det var nog den enda gången jag försökte hänga med. Det var som att upptäcka en ny kultur i mitt egna land.
Det visades sig snabbt att åka raggen eller att vara modemedveten spelar ingen roll. Alla är vi lika på insidan och jag vann en djup vänskap

Idag är det dax att börja röja här i rövarekulan. Fylla på kylen och se till att allt finns här hemma till barnen, ja även till farmor och farfar.
Vi har bestämt oss att bara ha ett handbagage, vilket innebär ett pusslande. Max 10kg, en väska, ingen hand väska eller ryggsäck utöver, endast en väska. Västkor ska vara packade och max en liter sammanlag och 1dl i varje "burk". Varför bara handbabage? Det var inte min ide men jag fixar det utan problem. Vi kommer åka med ett kompispar och bo hos han bror i Stratford
Det ska bli mycket spännande, det närmar sig. Jag undrar om jag kan får plus poäng av min engelska lärare? Jag menar hallå?, jag åker ju på studiebesök för att min engelska ska bli så bra som möjligt. Nått borde jag få?


Syskon har nytta av varandra. Storasyster som har spring i benen och Lillan som älskar att busa. Ibland är det bra att ha 2.
Kram V

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fin bild och film! Jag tror minsann att Emilia är lite lik sin faster. Jag hoppas ni får en mycket trevlig resa! Jag är också sugen på London. Vi hörs och ses förhoppningsvis snart! KRAM

Anonym sa...

Jag trodde jag berättat om min käre bror för dig, men han tog en överdos -94, ja, jag har haft det tufft i min uppväxt :)

Det jag beslutat nu iaf e att jag ska bli barnmorska! Det e verkligen det jag vill. Va lite osäker ett tag men nu vet jag :)

kramar

Veronica sa...

Ja visste är dom lika! London japp ,men Thailand är nog ett "litet" snepp värre.

Annelie kul att du ska plugga!, du har varit med om mycket, jag tror det finns ett talesätt; det som inte knäcker en stärker en!?!