måndag 16 februari 2009

Vad skulle jag handla?

Var är reklamen för grönsaker?
Idag när jag gick genom centrum blev jag både upprörd och förvånad över reklamen över allt handlar om godis,bakverk,glass och dryck När jag kom in i affären var det som att det exploderade. Det var extra pris på godiset, köp två betala för en i olika former, extra fin choklad till bra pris, 4st 2liter cocacola till toppenpriser, delikatess glass till toppen priser osv...

Kanske det beror det på mig, socker avgiftningen efter helgen bravader och det enda jag ser är sött och gott. Jag tog mig en titt i affären, dom hade ett super bra pris på kvalitetskyckling för 129kr, frusta grönsaker, bra bröd som var nedsatt. Varför fanns inte dessa reklam skyltar uppe?
Nej för det finns allt för många socker råttor som jag. Att slänga ut 30kr på två choklad kakor känns inte lika dyrt som 129kr på kyckling. Kycklingen ger mig inte heller en euforisk kick.
Så om man inte är vaken kommer man ut med två st chokladkakor i handen och undrade vad man skulle ha handlat egentligen?


Här hemma gäller det att vara utrustad med tre saker. TÅLAMOD, TID men framför allt LIST. I morse viste jag att vi hade knappt om tid. Då får Listen och tålamodet komma fram.
Det gäller att hålla inne med att vi har brottom. Att säga till en 3åring som har en personlig utveckling att man måste skynda är som att be Polisen ta tillbaka böteslappen för fortkörning. Båda kommer bli provocerade och du vet att det är en omöjlig situation, du kommer "förlora" hur som helst. Nu krävs det list.

Att tjata är ingen ide,att påminna är mycket bättre. Jag ger henne tid medans jag fixar mig själv och Lillan. Har hon inte ätit frukost när det är dax att gå, kan hon ta en macka i handen eller så är hon tydligen inte hungrig. Jag upplever att när barn känner press så flippar dom ur. Man kan ställa krav och ge uppgifter, men när det ska stressas fram efter vuxnas takt slår dom ofta bakut. Det funkar nästan alltid att ge dem sin tid och påminna, men det gäller att andas och inte rusa iväg i tanke och handling. Svårt men lärorikt.
Kram V

Inga kommentarer: