onsdag 31 december 2008

Gott Nytt År!

Här i Spånga smäller det som bara den fast klockan bara är 20.30. Storasyster var ute och heltplötsligt gick en smällare av. Hennes stress hormon ökade snabbt.

Vid kamp, försvar eller plötslig alarmberedskap så frigörs stresshormonerna adrenalin och noradrenalin. Energin omfördelas i kroppen så att musklerna får mer, detta sker genom att blodsockret och blodfettsyrorna höjs. Blodet omfördelas även så att musklerna får mer medan magsäcken, tarmarna och huden får mindre. Blodtrycket höjs och hjärtat pumpar fortare, syreupptagningsförmågan stegras, vakenheten blir större. Pupillen vidgas för att förstärka synförmågan. Adrenalin är det hormon som kickar i gång oss vid stora fara, fysiska utmaningar, psykisk stress, ilska mm.

Det blir lagomt med raket tittning från fönstret. Det är ganska gott om det här, om vi nu är vakna.

Lillan har fått pencelin öroninflamationen kom iallafall. Hon ser rent ut sagt förjävlig ut. Ögonen är helt svullna och kladdiga, i natt fick jag bära och hon låg bara och gnydde. 40 grader het. Nu kan det bara bli bättre hoppas vi på.

Storasyster har börjat tröttna på att vara hemma. Idag släppte hon lös alla hämningar, hon har inte gillat att "kladda" med färg.


Här är bilder på storasysters rum, jag är dotter till sydrottningen, det vill säga att jag har haft hemmasydda kläder och allt fixades där hemma. Då tyckte jag det var töntigt och till för fattiga. Idag unikt och vackert. Men jag har aldrig tagit steget att sy själv, det har tagit emot, nu har jag tagit klivet.

Så här köpte vi den, i furu och 20cm högre.


Vi har byggt en "kiosk" på kort sidan som kan skapa lek. Under finns det läs och lekmöjlighet.




Hoppas ni följer med mig in i nästa år, med nya sorger, utmaningar, upptäckter, glädje, förhoppningar och underbara upplevelser. GOTT NYTT ÅR!
Kram V

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint det blev i Emilias rum. Sömnadsådran finns även i dig./Mamma

Anonym sa...

Jag längtar efter dig också! Men i vår kommer jag och då ska vi gå många mil tillsammans :) Hoppas ni kryar på er. Här är det -23grader, med andra ord lite småkyligt... Vi hörs! KRAM

Anonym sa...

Gud va fint det blev!!

Peter sa...

Happy New Year från oss alla i Amerika!