måndag 15 december 2008

6 månader senare

När det var som mest stök och besök här på Lördag hände det som vi har väntat på i 6månader. Nepp, det blev ingen vinst på lotto, inte kom snön heller. Heltplötsligt säger storasyster:
- Jag baja toalettern.
Mycket riktigt gick det som det skulle och som hon inte hade gjort annat.

Jag har upplevt en stress och press. Hon är ju "torr", nu borde hon väll fixa att göra nr 2 på toan. Men icke, hon har provat men vägrat göra det man ska. Jag har tjatat för mycket och trugat.
För ca 2månader sedan kännde och tänkte jag; stunt samma om hon har blöja vid nr 2 när hon börjar skolan då söker vi hjälp.Man kan ju tro och tycka att jag som pedagog ska veta bättre, att tjata och truga. Men är det inte härligt att vi alla är människor/mänskliga vad vi än jobbar/gör om dagarna. Det tar ner en på jorden och lär oss att vi alla är lika, fast olika.

Jag kan berätta att det var någon som gjorde flera segerdanser den dagen, inte bara jag utan dottern själv. Härligt att känna sig så nöjd, övervinna sina rädslor. Nu var hon modig!

Vi har fått ett galet monster en riktig illbatting. Lillan har verkligen börjat upptäka sin miljö. Det finns ingen hejd, allt ska bitas, dra, känna, kastas och gärna smakas på. Det är nu inredningen blir lätt "steril" eller den klasiska mot väggen eller högt upp stilen.
Jag är van vid att min äldsta dotter aldrig rörde någo efter en till sägning. Möjligtvis provade hon på, men om hon fick en hårdare tillsägning så åkte underläppen ut och tårar kom. Än idag funkar hon på det viset.

Men icke vår Lilla tös.
Inte nog med att hon blänger då jag säger till. Nej, hon morrar tillbaka.
När hon forsätter att röra lampan hon inte får och jag fysikt plockar bort henne. Då morrar hon, springer mot mig med gåstolen, slår med händerna på bordet framför henne. Morrar och skriker högre.
Helt plötsligt är det hon som skäller på mig!?!

Är inte december underbar med alla som vill ses. Vi fikar här, träffas där, lunchar här, leker där. Det är som om alla vill ses en sista gång detta år. Jag är nog extrem jag älskar att ses/leka/mötas. Så vi ses!
Kram V

1 kommentar:

Anonym sa...

Så duktig hon är!!! Ett STORT steg!

Mats ja han är för dyrbar för att hyras ut;-)

Trevlig kväll!!