fredag 19 december 2008

Minne? Vad? Vadå? Vad menar du?

Aldrig har jag varit så effektiv med min tid som när jag inte har någon tid.

Jag springer för att hinna träna, jag pratar i telefon när jag får dö tid (när jag sitter i bilen och är påväg någonstans) Jag sminkar mig medans barnen borstartänderna. Lillan äter flaska i vagnen när vi går till förskolan.

Ni förstår som jag att det är en ohållbarn situation i längden, men på något sätt lyckas jag hitta stunder att vila och återhämta mig. Eller så kanske det handlar om att göra allt medvetet. Stressa medvetet, att vara effektiv för att jag vill.
För att göra allt lite svårare ska jag läsa in min Engelska A på distans jan-mars -09. Tjoho, vi får se hur det går, allt går om man vill? Eller hur var det?

Redan strax före ettårsåldern fungerar vissa delar i ett barns minne på nästan samma sätt som en vuxens. I tvåårsåldern är långtidsminnet robust och pålitligt. Ett barns minnesförmåga hänger alltså inte alls särskilt tätt ihop med språkförmågan, vilket forskarna tidigare trodde.

- Mamma, de momos borste. Hon håller i mormors rosa hårborste som glömdes kvar i september.
- Ja, det är mormors borste.
- Momo ha 2 borstar. Momo ha 1 gul med mamma.
- öööö... ja, det har hon.
- Ja mamma. momo ha gul hemma vi den här, momo ha 2st.
Här kan man inte smyg använda mormors borstar utan att någon skvallrar.

För ca 10månadesedan, högravid och smäcker gjorde jag mig ett försök att åka och bada med dotten. Efter ett antal gånger gav jag upp hon tyckte det var kallt, ville bli buren helatiden. Men nu tänkte jag att vi skulle prova igen.
- Jag tänkte vi skulle åka och bada. Inne i badhus.
- Jaha mamma. Men jag inte tycka om det.
- Va? Gör du inte?
- Neee det kallt. Hon visar kropsligt hur hon fryser.
Va? Kan hon minnas att hon tyckte det var kallt?
- Men vi han prova, det finns en roliga saker där.
- Nej, kallt, mamma bäla(bära) mig, inte tycka om det sprutar vatten.
Mycket märkligt att hon minns att det sprutade vatten också.

Vid nio månaders ålder kommer hälften av barnen ihåg ordningen i ett händelseförlopp en månad efter det att de först såg det. När vi testar samma sak på tjugomånadersbarn blir resultatet hundra procent minnesförmåga efter en månad och det minnet finns kvar i åtminstone ett års tid, säger professor Patricia Bauer vid Duke University i amerikanska North Carolina.

Här hemma kör Lillan med sin syster. Det börjar ta på krafterna, Lillan vill vara med överallt. Storasyster älskar sina bokstäver som sitter på kylskåpet. Nu har jag visat att hon kan sätta det högre upp så inte Lillasyster når dem. För ni kanske också hör paniken i hennes röst!?!
- Nej Kaja, inte den! Neeeej Kaaaaaaja.....
Kram V

Inga kommentarer: