torsdag 25 december 2008

God Jul


Oj, vilken lycka när Tomten kom. Tomten hade Sverigens skönaste dialekt, Motaladialekten representerar en dialekt som inte är ett ålderdomligt folkmål utan ett samtidsspråk med utpräglade lokala drag som visar att dialekten lever mitt i den moderna vardagen i Sverige.” Enligt SR P4.
Mycket uppsakattas för oss alla stora som små.

Varje år blir man lika förvånad att det är så många klappar. Alla var uppsakattade.

Innan Tomten kom frågade jag dottern.
- Vad händer om Tomten inte har med sig en tågbana till dig?
- Nej! Jag bara ha 2 paket, bubbla(klubba) och tågbana.
- Men det kanske inte fanns tågbana, den var kanske slut.
- Nej, jag inte ha annat.

Vilken lycka! Varje paket skulle öppnas och lekas med innan man kunnde gå till nästa. En sak itaget, här stressar vi inte.

Vi vuxna hade en egen julklapps lek, roligt och annorlund. Jag böt med min bror som fick en äggkokare, men det visade sig att han äter inte ägg... typiskt.
En lyckad kväll. Dagen efter är vi alla "bakis" barnen trötta och griniga och föräldrarna nästan värre. Men så ska det vara när man har varit på en lyckad fest.
Kram V

Inga kommentarer: