tisdag 16 december 2008

Spriiiiiiiing.....

Gårdagen sol känns avlägsen när det gråa dimman lägger sig som ett täcke över staden. Den fuktiga vinden smyger sig in i varje vrå. Idag är det en sådan där dag då man lätt kan känna tomhet, likgiltighet, och framför allt trötthet.

Men så är inte fallet för mig idag. Jag har varit på topp de senaste dagarna(tror jag, det känns så iallafall). Jag är övertygad om att det har att göra med min balans med goda och "onda" belastningar.
Allt handlar om en balans. Som det svenska ordet lagom. Lagom - inte för mycket och inte för lite, passande, lämpligt.

Jag ska erkänna att jag är orolig och nervös för att jag ska "trilla dit", bli bjuden eller hitta en anledning till att fika. Jag har fått in rutin på att jag springer 2ggr veckan.
Nu när vi hade massor av fika och vi fikade onsdag-måndag, 6dagar då betyder det att det räcker inte att springa 2ggr. Jag hade obalans, det var plus på den "negativa" sidan. När jag hade tränat en extra gång fick jag balans igen. Jag har börjat lära mig lyssna och känna igen kroppens signaler.

Fysisk träning förbättra de psykiska och mentala funktionerna i kroppen. Ger större lugn och mindre oro, en mer positiv livssyn. Minskar risken för depressioner mm. Den ökade endorfinhalten som är resultatet vid träning gör så att man mår och känner sig bättre överlag.
Endorfiner har kemiska likheter med opium och morfin. Namnet endorfiner kommer av endogena morfiner, vilket betyder kroppens eget morfin.

Det gäller att hitta en balans, och det kan man leta efter hela livet. Livets mening?

Idag ska dottern ta hem en kompis. Det blev lovat vid en kärlekskonflikt, det ska bli trevligt. Lillan var på BVC koll idag, 74,5cm 9130g. Hon charmade alla naturligtvis, för att inte tala om vid sångsamlingen då hon vinkar och gungar.
Lillan hade stannat lite i vikt men inte på längden.
Storasyster var 71,6cm 8105 vid 8månader 1kg skillnad och 3cm på längden
Kram V

Inga kommentarer: