måndag 4 maj 2009

Vad gör man inte för lite godis?

Jag har gjort det jag aldrig trodde jag skulle göra. Jag skyddar mig bakom en av mina favorit pedagoger Erika hon har också gjort det. Hon hade som jag tröttnat på sin 3åring om bajsar i blöjan. Min 3åring har desutom slutat tidigare, men började med blöja igen för att jag var lat, nyförlöst, trött eller helt enkelt korkad som gav en blöja när hon bad om det.

Vi har fått Laktulos för att det ska vara "enkelt" att utföra det man ska. Vid nedbrytning av laktulos i tarmen bildas syror. Syrorna binder vatten och ger en ökad volym i tarmen. På så sätt normaliseras tarmrörelserna och förstoppning motverkas.

I kväll hävde jag ur mig;

- om du bajsar på pottan får du godis! Va? vem sa det? Sa jag det?? Korkat men kommer hon anta utmaningen?

- Jag ska göra det!

Hon sätter sig men det kommer inget.

- Jag ha blöja mamma.

- Okej. Phuh hon fixade det inte, jag slipper "trolla fram godis". Men det kanske är en bra ide att locka för att komma över rädslan, vanan eller vad det nu är som hindrar henne från pottbesök.

Hon påpekar att hon behöver gå igen och som från ingen stanns hör jag min ljuvliga stämma:

- Om du går på pottan eller toan får du godis.

- Jag göra det mamma, jag då ha godis? Nu Mamma? Inte morgon? Jag ha eget godis?

- Ja du ska få godis men då vill jag se bajset i pottan eller toan.

Tror ni inte ungen små springer och sätter sig och skiter på pottan.

- Jag bajsa pottat!!! Titta!!! shit pomfritt vad lycklig man kan bli. Hon dansar och trallar.

- Jag ha godis nu mamma!

- Jo... vi får åka o köpa.

- Jeeeeepieeee!


Sagt och gjort 20.30 "smög" vi till bilen. Jag hade lust att förklara för kasören, min unge har bajsat på pottan, jag är ingen dålig förälder.

Jag hoppades att ingen granne skulle se min glada 3åring som stuttsade med sin godispåse, när det egentligen var läggdax. Mycket ska man lära, det finns tydligen gränser som jag kan kliva över som jag aldrig trodde. Jag? Mutor? Godis en måndag? På kvällen? Tydligen!?!


Kram V

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vissa saker/händelser kan man faktiskt göra nästan vad som helst/Kram på er mormor

Ullis Pullis sa...

Helt rätt - muta på bara - värt varenda korv i pottan. Hej vejs

Mallan sa...

Hahahaaaaa, ja men se där. Ibland e jag med för mutor, som denna =)