tisdag 26 maj 2009

Italien-Rom

Då har man varit där. Landet Italien, där finns det värme, kärlek och glädje. Jag kan bara hålla med. Vi har varvat med jobb och fritid. Sista dagen avslutade vi i Rom. I 35 graders hetta kan det vara svårt att låta bli att bada i varje fontän som finns. Men det är strängt förbjudet och höga böter. Nog för att vi vet att många andra länder har lite annorlunda trafikregler. I Italien handlar det om kännsla. Regler är tipps men inget måsten, I Rom var det lite bättre, jag såg inte en enda bil som inte hade någon slags skada.
Naturligtvis var jag tvungen att se Spanska trappan. En trappa som de flesta, men nu har jag varit där.
Spanska trappan uppfördes med franska pengar, och byggnationen godkändes av såväl påven som den franske kungen. Det namn som används, dock inte av fransmän och italienare, är totalt missvisande. Det har helt enkelt lånats från namnet på piazzan vid trappans fot, Piazza di Spagna.

Coluseum italienska Colosseo, ellipsformad amfiteater i Rom. Armeringen till Colosseum drogs ut och smältes ner till vapen, vilket ledde till att en stor del av byggnadens yttre del rasade samman vid ett jordskalv.


Fontänen är ett mycket populärt turistmål och traditionen säger att man skall kasta ettmynt över axeln ner i fontänen och att detta på så sätt skall bringa personen som kastar myntet lycka. Jag glömde totalt bort att kasta ett mynt, i Fontana di Trevi. Fontänen förekommer i Federico Fellinis film Det ljuva livet (La Dolce Vita) där Anita Ekberg gör sitt berömda bad i fontänen.
Naturen är ljuvlig. Mycket grönt, blommor, och träd av alla des slag. Pelagoner är en storfavorti. Som jag själv kan tycka är lite tråkig och kanske underskattad? På Capri var naturen oslagbar. Priserna lika så. Det är känt för att vara dyrt. En cola 33cl gick på 60kr en kaffe på 50kr och två kulor glass på 80kr. Vi åkte upp på ett lokat berg med en bergbana, det var underbart. Vi såg delfiner som hoppade och lekte i havet.




Vi bodde i naturen och man fick akta sig för jätte kottar som kunnde ramla ner. Storasyster blev mycket glad och imponerad. Jag blev inte mindre poppulär när jag visade min fångst av snäckor heller. Lillan tyckde dom var riktigt goda att suga på. I Italien badade vi varje dag, fick mat och dansade varje kväll. Vi jobbade med NVC så att tårarna ran och skratten ekade.


Den enda lilla missen jag har gjort var när krafterna började ta slut, hjärnan blev mossig och konsentrationen försvann. Jag hade köpt en helt ny solskyddsfaktor som jag hade kvar i handbabaget som jag fick slänga, den var för stor för att ta med in i planet. 200ml. Jag lämnade/glömde även kvar min påse från taxfree på planet, det var endast lite choklad och annat kraffs som jag hade lagt mina sitsa euro på. Det kostar nog mer att åka ut änn vad sakerna i påsen är värd.
Idag är jag lagomt trött, men det spelar ingen roll. Hemma igen med familjen och en lyckad resa i ryggsäcken. Jag har inget att klaga på.
Kram V





4 kommentarer:

Helena sa...

Åh vad härligt det ser ut! Jag blir avis. Men skönt att komma hem också kanske? :)

Peter sa...

Vilken härlig vecka ni verkar ha haft - välkommen hem!

Ullis Pullis sa...

Härligt, nu fick du uppleva vår bröllopsresa som också bestod av Rom & Capri. Blir def en retur iaf till Rom för oss.

Veronica sa...

Tack! Det är skönt att vara hemma. Borta bra men hemma bäst!?!

Jag kännde oxå att det kommer bli en retur resa till Rom, med Johan.