fredag 8 maj 2009

Trappvarning

Det sprakar och knastrar när jag går i mitt hem. Jag får stanna varannat steg och skrapa av alla popcorn som har fastnat under mina fötter. Det har varit popcorn fest här hemma. Kärleken jobbar över och vi har haft tjejkväll. Nu ligger dom utslagna efter dagens bravader.

Vi åkte idag till Stäket och kunde beskåda Älvsbyhuset. Älvsbyhus har levererat modulbyggda trähus sedan 1960. Genom årens lopp har dom sålt över 30 000 hus i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Dom ploppar upp lite här och där. Naturligtvis är jag uppvuxen i ett Älvsbyhus.
Men vackrast av allt var lilla Tuva så liten och mjuk. En månad gammal och inte ens uppe i Klaras födelsevikt. Så kan det vara, alla är vi olika fast lika.

Den största händelsen idag stod storasyster för. Nr 2 i pottan på bortaplan. Stolt och nöjd fick alla fick beskåda resultatet.

Lillan har något klagomål att framföra. Hon är inte sig lik. Nått knas, jag kan säga så här. Jag har sprungit omkull henne 3ggr idag. Hängande, klängande och pipande runt mina ben så är det lätt hänt.
Sömnen krånglar, matlusten borta och högliga klagomål. Jag tror tänder, som vanligt.

Vi bor längst ned och har en stor entre/trapphus där barnen kan vänta på mig. Barnen brukar gå ut i entren när jag klär på mig och fixar det sista innan vi ska gå iväg. Lillan älskar att gå ut i trapphuset och titta ut genom den stora entren dörren. Idag gick dom ut men plötslig hör jag storasyster ropa:

- Maaaaamaaaa! Kaaaaaaaajaaaaa!

- Va?

- Titta Mamma Kaaja är där uppe! Hon i trappan.
Va? Skit vad säger hon? Jag springer ut.
- Men älskade! Här får inte du vara, nej nej nej aja baja. Kom genast ner.

Lillan står på högsta trappsteget och klappar händerna.

Jaha då var entre-lösningen borta.

Naturligtvis gallskriker hon och protesterar hon utav dess like. Hon måste göra bort sin treårs trotts nu, som hon kastar sig på golvet och skriker åt allt hon inte får.
Sratta lagomt. Jag vill inte höra! Hon gör visst bort sin trotts nu. Jag tror det i alla fall, så det så.

Man kan väll alltid hoppas!?!
Kram V

Inga kommentarer: