måndag 4 maj 2009

Makten över barn.


Idag är det grått, små regnit och blåsigt. Jag vet inte varför men jag gillar detta väder ( i rimmliga mängder!). Det är ruggit, friskt och man kan leka, kladda och göra skojiga saker i sandlådan. Men det blir fort kallt så det gäller att klä på sig.

För mig börjar tankar om jobb, föräldraledig ett minne blott, en sista sommar och lämningar på förskolan med två barn snurra. Tankarna går och kommer, en hel sommar kvar, så nära men så långt borta.

En seperation och överlämning. Någon annan ska veta vad mitt barn behöver. Vad som är bäst för mina barn.

Makten som vi vuxna har över barn är så skrämmande. Hur vi vuxna kan trampa på någon individ, medvetet och omedvetet. Vi kan betämma vad som är rätt eller fel. Det är en skrämmande tanke. Läste att det var ett föräldrar par som hade döpt sina barn till, Björn, Järv och Lo?
Jag är kanske "gammal modig" men har man rätt att sätta sitt intresse på sina barn? Att man tycker om skogen och naturen ger inte mig rätten till att döpa mina barn til "djur", eller det kanske det gör. Jag skulle kanske ha döpt mina barn till jappen och daimén? Vad vet jag.

Kram V

Inga kommentarer: