onsdag 24 mars 2010

Sociala arvet?


Man talar om det social arvet och miljönspåverkan Jag kan inte låta bli att tro, att i grunden handlar det mesta om hur du är som person redan då du föds. Hur allt redan är bestämt på hur du reagerar på din omgivning. Farmor hade 10 barn, hon sa att alla 10 reagerade olika när hon ammade dem och hur dom visade att dom ville ha mat.

Mina tjejer är som dag och natt.

Den ena bryter ihop vid en tillsägning, den andre skrattar och kastar saker på mig. Hur kan det vara så olika?

Jag har en teori att Lillan har fått mindre tid och kunnat utveckla sitt egna jag till ett starkare och självständigare jag. Ingen har varit på henne och försökt styra, hjälpa och uppmärksammat henne på samma sätt.

Men jag kan inte låta bli att tänka och tro att Storasyster hade inte vuxit utan hon hade krympt om hon hade varit nr.2 och fått mindre tid.

Självklart tror jag att miljön påverkar oss. Växer du upp och får stryk varje dag så sätter det sina spår. Men varför är vissa känsligare? Fasnar lättare ser problemen än lösningarna? Det kanske vi aldrig får svar på.

Jag ska göra allt så mina barn ska få det dom behöver, som alla andra föräldrar där ute.

Det rör lite på sig ang. hus det har varit lungt ett tag, jag tror vi är lite för kräsna och bekväma. Har hittat ett intressant objekt som vi ska titta och ev buda på imorgon kväll. Forsättning följer...


Kram V

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Veronica och Johan och flickorna.Huset ser jättefint ut men vad är det i taket ovanför köksbordet? Kolla om dom gjort nåt fukt test i det grön kaklade badrummet?Är det riktigt kakel i tvättstugan? Är det 2 eller 3 glas fönster? Vi har 2 glas och det drar mycke.(vi har beställt 3 glas och ska byta i vår)Synd vi bor så långt ifrån,det skulle varit kul att se huset "live" kram ullis och mange.

Veronica sa...

Hej bästa finaste Ullis o Magnus! Tack för alla små tipps, vi känner oss ganska vilsna i hus köp. Vi tittade och det var inte som vi hade tänkt oss, det kommer inte bli vårt... taket var spånskiva som var ur borrat för att få "akustik" kram