söndag 14 mars 2010

skogsmulle

På min arbetsplats Ängbybarnensförskolor arbetar vi just nu med miljön. Vi ser miljön som den tredje pedagogen. Det betyder att vi tror på att om det finns en miljö som lockar, tillfredsställer och utvecklar barnen så kan vi skapa en mer harmoniska vardag. Mindre konflikter, bra lämningar osv. Vi läser om forskning studier som har gjorts på barn som har en "fattig" utemiljö. Hur det kan hämna så mycket och möjligheten till att finna en bra självbild.

Jag minns min förskola som en härlig atmosfärs och hela tiden nya möjligheter. Det fanns kojor, gömställen, cykelbana runt huset, träd att klättra i, skog att lev i. Det fanns så mycket lust och glädje. Mina barn går på en förskola som är ganska typiskt storstads gård. Plana ytor någon leksak här och där men inte så mycket mer. Mitt mamma ansvar gav mig en klump i magen, måste jag flytta hem till de norrländska skogarna för att mina barn ska behöva få uppleva det jag upplevde?

Nej, idag åkte jag och tjejerna till "skogen" för mig en park, en mindre skogsdungen, men dock utan synhåll för någon annan. Det lös i ögonen på storasyster.
- Kom! Vi går på hit, mamma. Jag har hittat spår. Titta vi kan gå här.
Om några år är kanske skogen också är en park för henne. Men i dag var det ett äventyr. Lillan hängde med i sin pulka, inte lika lyrisk men dock nöjd.

Ut i skogen med er! Det är mitt mål för våren. Kram V

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tag sedan jag var här men nu börjar det hända saker, får besöka oftare framöver. Kram mamma

Anonym sa...

jag ska göra mitt bästa för att håll dig/er uppdaterad kram