fredag 19 mars 2010

Prova på nya saker

I natt blev det inte många timmars sömn. Lillan blev helt galen när jag kom in rummet. Det blev inte som hon hade tänkt sig, hon ville ha sin pappa. Likadant var det vid nattningen och middagen. Pappa var inte där och enligt henne fanns det inget annan som kunnde ersätta honom.
Det är inte bara Lillan så insåg hur mycket pappa bettyder, även jag fick mig en nosbrännare om hur mycket min kärlek betyder för mig.

Jag minns när min mamma var nyskild och frustrerad att hon inte har nog med kunskap och kraft att laga eller byta däck på bilen. Jag kaxig tonåring tyckte hon såg problemet, hindret och det var väl bara att lära sig?

Idag insåg jag att jag behövde tanka och fylla på spolarväts inför Västerås resa. Fan! En klump i magen och en osäkerhet växte. Ska jag skita i det? Nej jag kommer inte kunna köra fram och tillbaka och jag behöver definitift spolarvätska i detta vädret.

Jag rullar in på macken. Står jag rätt sida? Vad ska jag tanka? Hur öppnar man motorhuven? Och VAR häller man spolarvätskan Fan , Fan, Fan, varför gör jag aldrig det här? Varför är det nästan självklart att mannen gör allt sådant? Jag kör nästan aldrig när vi åker båda i bilen. Har jag någonsin erbjudit mig att gå ut och tanka?

Så där står jag. Var det så här mamma kännde?En irritation över hur allt bara hade blivit? En maktlöshet och lite skam för att man inte kan. ( känner man lika dant när man inte kan sy?)
Men hur svårt kan det va? Jag tankar, får upp motorhuven, köper rätt vätska och fixar allt galant. Det är lätt att man gör det man är bäst på och slutar prova på nya saker. Som att byta däck eller fylla på spolarvärska.

Imorgon åker vi till Västerås och hälsa på Hena och Morbror Magnus.
Kram V






Inga kommentarer: