fredag 27 augusti 2010

NVC kan göra skillnad

I bland älskar jag verkligen mitt jobb. När man gör sådan stor skillnad och kan påverka någon individ så starkt som idag.
Lilla "Lisa" (på hittat namn) ramlar gråter, är allmänt kännslig och trött. Gråter för minsta lilla. Jag tar henne i mitt knä och frågar:
- är du trött idag Lisa?
- ja säger hon lite tyst och nickar.
vi sitter tyst en stund. Något säger mig att jag inte ställde rätt fråga. Jag minns att lämningen gick bra men mamman var lite tyst och trött, som alla andra. Kan det vara något som gnager Lisa ang mamma/lämning?
- hade du och mamma bråkat i morse?
- Jaaaaa säger Lisa och brister i gråt. Orden väller ur henne hur hon hade velat ha ett par andra skor och tröja.
Jag lyssnar och tröstar. Lisa tystnar går ner och leker heladagen glad och pigg.

Rätt inställnig kan göra en stor in ställning.
Vi har märkt en stor försändring med storasyster här hemma sedan fröknarna har börjat använda empati istället för sympati och bedömmningar.

I helgen blir det utbildning för mig, NVC. Ska bli riktigt roligt.
Nonviolent Communication (NVC), ibland kallat ”giraffspråk”, är ett sätt att bemöta sig själv och andra med största möjliga respekt, empati och tolerans i vardagskommunikationen. NVC är ett praktiskt verktyg som kan användas för att stärka individers och organisationers kommunikativa färdigheter och vara ett stöd i demokratiska processer. Det visar hur vi med språk och attityd kan skapa en genuin kontakt och dialog, och motsatt hur vi kan undvika att bidra till missförstånd och konflikter.

Kärnan i NVC är att kunna skilja observationer från bedömningar, förstå egna och andras känslor och behov och att konkretisera handlingar och lösningar som möter de berördas behov. Empati och ärlighet inspirerar människor till samarbete och fredlig konflikthantering.

Efter barnvakt och röjande slutatde det hela i detta resultat:

















kram V

1 kommentar:

Helena sa...

åå vad fint det ser ut! jag undrar varför ni inte städade sådär inför varje gång jag var på besök! ;) Kram