tisdag 17 augusti 2010

Här och Nu

Vilken fantastisk start på veckan!
Planeringsdagar, Styrelsemöte, personalfest och föräldrafest. Desutom kommer 5 norskor till min arbetsplats som jag ska vara mentor åt. Tjoho säger jag bara. Nu gäller det att kunna vara här och nu, dvs mindfulness.
Mindfulness kallas ofta för medveten närvaro på svenska eftersom det handlar om att vara medveten här och nu. I träningspaketet används också ordet sinnesnärvaro. Det är ett bra svenskt ord eftersom mindfulness handlar om närvaro av alla våra sinnen. Vi kan vara här och nu när vi ser, hör, luktar, smakar eller känner – alltså våra fem fysiska sinnen. Men med sinne menar vi också vårt psyke. Att vi är medvetet närvarande med våra tankar och känslor så att vi lär oss att förstå hur vårt sinne påverkar oss.
En sak i taget helt enkelt, inte låta de små jobbigga, stressfaktorer ta över. Inte lätt, en stor utmaning och den tänker jag ta.

Jag saknar redan den nära kontakten med barnen. Storasyster kan berätta mer om vad som händer om dagarna. Lillan är riktigt bra för att vara så liten. Det är inga problem att göra sig iordning på morgonen och gå till förskolan, det är mest jag som är förvirrad och ovan.
övning ger färdighet kram V

Inga kommentarer: