söndag 4 april 2010

Lev livet!

Jag har inte bara haft min mamma på besök utan även min mormor. Jag tycker det är så fantastisk hur man kan likna sin mamma. Jag vet själv att jag vid flera tillfällen i livet jag verkligen har blivit, chockad, paff och glad över hur det bara kommer ur mig "mamma saker".

Jag rycker mest på axlarna och skrattar åt mig själv när det bubblar ut ord som egentligen inte är "helt mina". Jag gillar känslan och upplevelsen att se på problemet, ändra på det till det bättre och kasta bort det onödiga. Nej jag förskönar inget, döljer inget utan jag ser det smakar och gör det bästa utav det.

Paulo Coelho är en av mina favorit författare.
Många av Coelhos böcker handlar om människor som följer sina drömmar och upptäcker sig själva. Trots att de möter på svårigheter längs vägen fortsätter de ändå kämpa för att fullfölja sina drömmar. Veronica bestämmer sig för att dö är den bästa boken enligt mig.

Den hyllar verkligen livet. Varför vara princip fast? Varför säga Nej till något bra bara för att det gör ont och för att det finns ett motstånd? Man behöver inte göra det svårare än det är, välj att leva livet som att varje dag var din sista. När jag läste boken för ett antal år sedan blev jag helt lyrisk. Vad håller jag på med? Vad är viktigast för mig? Den har verkligen satt sina spår och än idag tänker jag på boken.

Läs boken, se inte filmen du kommer tyvärr missa det mesta och bli besviken.


Det här med att leva livet som småbarns förälder kan vara extra knepigt när barnen bråkar, det ska tänkas mat, tvättas, duka undan, duka fram, vara steget före, lekas och planeras och nattas. Det bästa är att småbarnsföräldrar får en annan syn på livet. Dom har helt enkelt inte tid eller ork att lägga energi på saker som inte är väsentligt Vi gör det som ska, träffar våra vänner, tar hand om våra barn, drar in pengar till familjen och vårdar förhållandet Det är en befrielse att inte ha så mycket tid till att analysera och gräva sig ner. Det bästa är att jag har insett att det är lösningen för mig.

Barnen var helt slut här i mitten av ledigheten. Det hade varit fest hemma två kvällar i rad och sömnen hade blivit lidande. Efter en dags vila var allt sig likt. Det har varit en hädelserik helg med mycket kärlek. Ha en bra måndags kväll. Kram V



2 kommentarer:

Anonym sa...

Farmor sa att Klara pratar mycket! Kan du inte lägga upp en video? :) Puss&Kram saknar er ;D / Nina

Anonym sa...

jag ska försöka gör mitt bästa!

Längtar tills vi ses på Valborg! Kram V