torsdag 29 juli 2010

Sömn

Småbarnsföräldrar är nästa grupp som går in i väggen. Det befarar sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt. Kraven på karriär och egna intressen samtidigt som man bygger en ny tillvaro med barn skapar en trötthet som lätt leder till utbrändhet.

Trötthet är vad de flesta syftar på när de säger att de inte mår bra, menar sömnforskarna.

- Orsaken till trötthet är att man behöver sova för att man bränt för mycket energi. Under sömnen återställs energinivån och mycket annat i nervsystemet. Vi får en jättekick av tillväxthormon och trycker ned stresshormonerna, säger Torbjörn Åkerstedt.
- Men när sömnigheten ökar och trötthetsnivån stiger försämras vår förmåga, humöret påverkas, vi blir ledsna, nedstämda, lättirriterade och tänker och reagerar långsammare än vi annars skulle ha gjort, säger han.

Människan är skapad för att leva vid ekvatorn och ska egentligen sova mellan klockan åtta på kvällen och fyra på morgonen. Då är vår ämnesomsättning som lägst. Men med glödlampans hjälp har vi förskjutit vår nattsömn omkring fyra timmar och rubbat dygnsrytmen. Det är en förklaring till varför många känner sig trötta i dag.

- På vintern i Norrland på fyrtiotalet var det fortfarande vanligt att man gick och lade sig efter mjölkningen på eftermiddagen. Man låg helt enkelt till sängs betydligt längre än i dag, säger han.

Sedan nittiotalet har vi dessutom blivit betydligt tröttare och sömnstörningarna har dubblerats, visar statistiken.


Sömnbrist kan få vem som helst att falla ihop. Efter ett dygn utan tjat, plockande, matande och görande så inser jag hur trött jag är.

Det bästa utav av allt är att jag har ett dygn kvar. Jag känner hur kärleken till mina barn växer för jag har tid att känna/tänka. Jag blir rörd av tacksamheten till farmor/farfar som ställer upp.
Jag upptäcker hur mycket jag älskar att läsa en bok. Hur jag uppskattar tystnaden. Ett dygn kvar till att bara vara jag.
kram V

Inga kommentarer: