måndag 12 juli 2010

Personligutveckling pågår!

Storasyster har det riktigt kämpigt. Hon blir så arg, frustrerad och vet inte hur hon ska handskas med alla känslor Hon är envis och tjurskallig. Hon hänger upp sig på problemet och hör inte lösningen detta är mina känslor och observation. En frustrerad mamma helt enkelt.
Ett exempel som kan uppstå.
Hon skriker och gråter för att hon ska höja solstolen till sittande. Jag säger:
- Om du sätter dig så ska jag visa
- Neeeeej, det går inte
- Men sätt dig på stolen.
- Neeeeej
Hon hör inte att man vill hjälpa utan hon tror hon ska sätta sig på stolen och att detta kommer innebära att inte få som hon vill. Man kan bli helt galen på att hon inte lyssnar utan bara fastnar. Det går fortare och fortare när hon börjar lyssna men oj vad det här retar mig.

Det är inte bara barnen som utvecklas det gör även mamman och pappan. Storasyster åkte och sov hos farmor/farfar jag tror alla behövde en paus från den personliga utvecklingen. Nattningen har blivit ur jobbig igen. Storasyster har alltid haft svårt att komma till ro. Men nu är vi där igen, vi bråkar, tjatar, testar, gnäller gråter och vägrar sova. Jag vet att hon visar att hon behöver närhet, trygghet osv. Jag tänker att vi är länken till att hon ska lära sig vara trygg i sig själv. Men det tar på allas krafter, tålamod och ork att behöva bråka varje kväll




Det har väl knappt undgått att det är tropisk värme i Sverige. Vi badar dagligen och njuter. Det är varmt inne som ute. Det är svårt att äta för stora som små men jag tänker inte klaga, jag hade kunnat betala mycket för den här värmen.
Kram V

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej har skaffat en foto blogg nu :d me nhar inte hunnit lägga in så många bilder än :) den heter: ninasfoto.blogg.se puss&kram :)

Personlig utveckling sa...

hoppas det ordnar sig