måndag 8 juni 2009

Jag är från Älvsbyn

Vi har haft en toppen helg. Ylva och Hendrik var på besök. Nu kan man säga att Hendrik tillhör familjen, varje gång vi ses inser jag att vi ses allt för sällan.
Lillans favorit Putte kom på en kaffepaus från allt renoverande i nya lyan i Kallhäll. Lillan är så gullig, glad, charmig och väldigt arg. Hon ska göra allt själv redan..

Vi åkte till Uppsala och Storasyster lyste och kärleken flödade mellan barnen. Vi besökte IKEA, Att de två första bokstäverna i namnet IKEA är en förkortning av Ingvar Kamprad är lätt att förstå. Men vad betyder då E:et och A:et? Jo, Elmtaryd och Agunnaryd.
Elmtaryd var namnet på gården där Kamprad föddes och ligger i byn Agunnaryd, några mil utanför Älmhult i södra Småland.
Gratis barnvakt, barnen lyriska och föräldrarna lutar sig tillbaka med en kaffe. Ingvar han vet vad man behöver.


I uppsala stannade jag en kvinna och frågade efter närmaste bankomat. Till svar får jag:
- Tyvär jag är inte här ifrån, kommer från Älvsbyn.
- Älvsbyn!?!

Jag fick ingen vägbeskrivning men en livshistoria som hade både sorg o glädje. Mycket märkligt hur jag springer på människor från det lilla samhället.
Helgen blev förlängd med Västeråsbesök, fick massage, barnvakt och tvätten blev tvättad. Nej, tyvär hon går inte att hyra, fullbokad av mig.
Kram V

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar ha varit en toppenhelg. kram mamma

Helena sa...

Tack för en toppenhelg! :) Längtar tills vi ses i Älvsbyn. Kram