tisdag 25 september 2012

Beröra

Musik kan verkligen beröra och väcka något som har somnat. Det finns där men sover och plötsligt blir man påmind hur det känns, det bubblar i ett flöde som exploderar och det är svårt att inte le.

Kris med barn väcker oxå många känslor. Alla i klassen blir berörda och något väcks inom oss. Jag blir berörd, sorgsen över att acceptera att det är omöjligt att räcka till alla barn i lilla Stockholm. Varför och hur kan det vara möjligt att så många barn far illa?
Mitt mammahjärta spricker, snälla snälla låt mina barn komma levande ur skolan.
Tagit ur verkligheten i min klass:

En flicka 14 år blir misshandlad av 10 andra tjejer för att hon inte lämnar ut sin mobil. Hon ligger i koma fortfarande efter en vecka.

En pojke berättar att han får stryk. Förskolan anmäler familjen flyttar. Flera liknande fall finns på olika förskolor.

Två syskon berättar hur de utsätts för våld. Ingen tar barnen på allvar. Pedagogen sörjer över brist på kunskap och mod. Barnen har slutat.

En tyst och tillbakadragen flicka, det visar sig att mamman är psykisk sjuk. Förskolan reagerar, men ingen åtgärd. Mamman tar livet av sig. Flera liknande fall finns på olika skolor.

Det är här och nu det händer dig och mig. Jag vill våga se och reagera fast det smärtar och berör!

Inga kommentarer: