söndag 17 oktober 2010

Det är som det är

Brunt eller är det lite blått? Litet och skrynkligt ligger det i min hand. Det luktar? Vad? sött fränt eller rent utav lite äckligt? Jag tittar på det lilla skrynkliga knytet i min hand. Det låter om man trycker på det, det gnisslar och låter nästa obehagligt. Jag känner det på mina läppar det är torrt och kallt. Jag stoppar det mellan tänderna tuggar några gånger och sväljer det på rutin, vana eller heltenkelt på automatik.

Ett russin har paserat mina sinnen. Jag inser att det mesta som jag stoppar i munnen sker på automatik och omedvetet. Jag har just fått en stor insikt via mindfulness.
Mindfulness är ett förhållningssätt som gör att du kan ta vara på ögonblicket och få tillgång till dina fulla resurser.
Det tackar jag för.
En dag kvar med NVC sedan är min 1-årsutbildning klar.

Det har slutat pipa i termometern. Jag hittade gamla kåvepein tabletter och tyckte mig har rätten till att bli frisk efter två dagar med feber, hosta och öronvärk. Är feberfri men inte på topp.
Tjejerna har haft en supermysig helg med pappa. Storasyster bestämmer sig ofta att hon ska just ha det lillan har. Det är mycket väntan och frustration för henne, hon testar. Står vi fast vid vårt beslut. Måste hon vänta eller kan hon tänja på våra gränser? Det här testerna kan jag verkligen leva med. Jag tycker det är kul och spännande.
Jag vet, knasigt men, kanske för att jag är som jag är.
För att jag kan se att hon gör det för att få en bild om vem hennes mamma/pappa är. Hur värden är och hur hon ska förhålla sig till andra.
Om jag lurar, distraherar eller övertalar lillan så att storasyster ska få skeden. Vad säger det om mig?
Antagligen massor. Det jag vill att hon ska lära sig är att:
Alla är lika värda. Bara för att Lillan inte förstår så tänker jag inte "lura" henne. Jag kan fråga men jag respekterar hennes Nej. Storasyster får verkligen tycka att det är ur jobbigt att vänta, gråta och skrika. Men hon har även valet att välja en annan sked från lådan. Valet är hennes. Jag är inte ute efter en lösning, för mig är det viktigast att alla blir hörda i sina behov.
Ha en skön söndag!
Kram V

Inga kommentarer: