onsdag 22 september 2010

Mjuk kaka



De flesta har inte ens hört ordet mjuk kaka har Jag insett det senaste dygnet.Det kan ha att göra med att det härstammar från norra Finland.

För mig tillhör det  husmanskost  som palt.

Nu är det så att palt inte längre är en favorit, men mjuk kakan ska jag nog kunna göra till vardags. Tjejerna gillade det och även grannen. Receptet kommer från faster Irene som jag tror att även min farmor använde.

Lillan har fullt upp på nätterna med att lösa konflikter. När hon har skrikit 3 ggr i rad går jag dit för att väcka henne. Eller få henne att inse att hon drömmer. Jag får inte sova när hon lever om så där.

För det är inga skrik rakt ut i luften utan hon skriker arga saker, dumma, min, kom inte hit och så vidare. Hon argumentera helt enkelt. Sagt och gjort jag går dit hör hur hon skriker:

- min docka! Jag hade den! Ja ha den! Dockan kom jag ha den.

- Klara, hur är det?

- mamma min docka!

- ta dockan den är din, vill du sova hos mig och pappa?

- nej!

Jag går tillbaka och somnar om.

Det verkar vara det bästa lösningen på att hon ska sluta prata i sömnen.

Sjuk status: mycket bättre, tänkte jobba imorgon. Tänk att tre dagar hemma kan vara så långa.kram v

Location : Bennebolsgatan 28, 163 50 Stockholm,

Inga kommentarer: