måndag 23 december 2013

Vi har värdens roligaste 5 åring!

Jag står och håller i förra årets julklapp från jobbet och Jag börjar förklara för barnen att i år fick jag ingen julklapp från jobbet, vi valde att ge pengar till utsatta barn i stället. Lillasysters ögon blir stora som tefat och tårarna sprutar.

- men vänta nu! Jag har inte gett bort era julklappar!!!
Skriket tystnar för en sekund och jag fortsätter;
- det var min julklapp som gavs bort. 
Skriket återgår till högsta decibel och jag försöker förklara mig igen utan framgång:
-man ger aldrig bort en julklapp man har fått!!! Aldrig mamma!

Efter flera komunikations problem inser jag att vår femåring är inte mottaglig för att tänka sig att ge bort en julklapp till någon mer behövande. För vem behöver mer än hon själv!?! Jag tror att det även var viktigt för henne att det man får ska man behålla och vara tacksam för. Att man kan välja ang julklappar finns inte i hennes värld. Vilket får mig att tänka på hur hon reagerade på att hennes pappas kompis är och handlar julklappar.

-Vem pratade du med?
-Tommy han skulle köpa julklapp till sin bror.
- va? Vadå köpa? 
- ööööööh ja... Eller....
- jaha nu vet jag! Kanske är det Tommy som är tomten!?! Är det så?
- det får vi se imorgon! 




Inga kommentarer: