måndag 1 december 2014

Vi börjar december med vab

Någon gång i oktober blev lillasyster sjuk, feber och klagade på att hon hade ont i halsen. Efter två dagar var hon pigg och tillbaka i skolan. Någon gång efter det började hon hosta på ett konstigt sätt. En torr hosta och ju ivrigare hon ville berätta nått desto mer hostade hon. Det var liksom ett tix som upprepade sig. I gran Canaria pratade vi henne om det och hon verkade knappt vara medveten om att hon hostade. Vi ville inte lägga alltför mycket vikt på det utan tänkte att det kanske är en utvecklingsfas och kanske försvinner som stamning kan komma plötsligt och försvinna lika så. 

Jag hade ett svagt minne av en gamal förälder som hade berättat om sin sons tix som hade plötsligt kommit och hade behandlats med antibiotika. Förra helgen blev ju jag sjuk men fick även veta att Lillasyster bästa kompis blev sjuk i streptococer, detta betyder att den gemensamma nämnaren är lillasyster. Jag googlade och fick fram att just långvarig streptococer kan orsaka tix... 

Idag fick vi svaret lillasyster var bärare av streptococer doktorn frågade hur hon ens hade kunnat äta med dessa svullna halsmandlar. Jag svarade att hon har ätit sämre, jag fick en mindre föreläsning om barn och matvägran ihopkopplade med sjukdom. Det kändes bra för hon tog verkligen lillasysters parti utan att säga att jag var en dålig förälder.

Själv fick jag en ny antibiotika kur eftersom den andra inte hade hjälp.

Inga kommentarer: