måndag 7 oktober 2013

Empati

Jag och storasyster är på väg hem från skolan när en flicka står i kapprummet och gömmer sig bland kläderna.
-mamma du kan gå och vänta på mig där ute...
- jaha okej.
Jag går ut och väntar det dröjer vad gör hon? Jag går och tittar efter hon står utanför toalettdörren.
-vad gör du?
- jag passar, det är inte då bra om du kommer nu! Gå ut och vänta.
Jag går ut och väntar. Konstigt. Jag går tillbaka. Jag ser hur flickan går iväg och storasyster säger: hämta en påse det här fixar vi.
Hmm undra om det är det jag tror? Jag går ut igen och väntar vi byter en blick och jag förstår.
Storasyster kommer ut tillslut och säger:
- vet du vad jag gjorde?
- jag kan gissa, jag hörde att hon behövde en påse...
- ja hon hade kissat på sig, jag såg det när vi gick förbi och byxorna var blöta. Jag hjälpte henne för hon ville nog inte att någon skulle se, bra va? 
- det var schyst av dig!
- Jag har gjort det förut en gång, jag tror hon tycker att det är bra att jag hjälper henne för hon säger inget till någon annat.
Där går jag hand i hand med min dotter hem, som vet hur det känns att vara utsatt och ensam och kan möta andra i samma situation. 

Inga kommentarer: